Blog sportbody

Jak się zmotywować do regularnego ćwiczenia?

Motywacja to jedna z najważniejszych rzeczy, które trzeba mieć rozpoczynając ćwiczenia. Znamy to dobrze – mocne postanowienie regularnego trenowania, jeden dzień, drugi, a  trzeciego już się nie chce. Gdybyśmy jednak mieli mocną motywację do ćwiczeń, wówczas regularne uprawianie sportu nie byłoby żadnym problemem. Tylko jak ją zdobyć?

Motywacja zewnętrzna i automotywacja

motywacja - jogaTo dwa rodzaje motywacji, które mogą wpływać na naszą systematyczność. Zewnętrzna, to wszelkiego rodzaju bodźce z otoczenia, które w jakiś sposób wpływają na nasze działania. Może to być np. sugestia rodziny, że przybyło nam „za dużo w pasie” lub sympatia oglądająca się za wysportowanymi facetami. Ten typ motywacji wymaga ciągłego podsycania i dostarczania kolejnych bodźców.

Drugim rodzajem jest automotywacja, a więc nasze wewnętrzne przekonanie, że dążenie do określonego celu jest słuszne. Zbudowanie automotywacji nie jest proste, jednak utrzymuje się ona znacznie dłużej niż motywacja zewnętrzna. Co jednak zrobić, jeżeli ani jednej ani drugiej nie mamy?

Motywacja – sprawdzone sposoby

motywacja - rowery treningoweJest wiele sposobów na zmotywowanie się do ćwiczenia. Po pierwsze można sobie wyznaczać cele, zarówno krótko- jak i długoterminowe. Te odległe są często doskonale znane (np. schudnąć na lato!) i to one powodują, że zaczynamy ćwiczyć. Zanim jednak uda się je osiągnąć konieczne jest mnóstwo czasu i pracy – ich ogrom może zniechęcać do kontynuowania ćwiczeń. Żeby uniknąć wypalenia wyznacz sobie cele krótkoterminowe (np. w tym tygodniu będę ćwiczyć codziennie) i nagradzaj się, jeżeli uda ci się zrealizować te postanowienia. Będziesz mieć poczucie, że cały czas posuwasz się do przodu, a drobne nagrody utrzymają motywację na stabilnym, wysokim poziomie.

Innym sposobem na utrzymanie motywacji do ćwiczeń jest prowadzenie dzienniczka. Zapisuj w nim wykonywane ćwiczenia, ich czas i np. dystans jaki pokonałaś. Notuj także zaplanowane godziny aktywności fizycznej i nie odpuszczaj, nawet jeżeli czujesz zmęczenie, niechęć lub masz gorsze samopoczucie. To często efekt przepracowania i stresu, a najlepszym lekarstwem na niego jest… ruch!

motywacja-hantleRównie skuteczną metodą wzmacniania motywacji jest zakup sprzętu sportowego (wybór należy do ciebie i zależy od tego jakie sporty lubisz). Może to być rowerek stacjonarny, orbitrek, bieżnia lub coś mniejszego, co będzie przypominało ci, że czas poćwiczyć (hantle, piłka, gumy). Sprzęt sportowy powinien być dopasowany do ciebie i po prostu ładny – tak, żeby aż chciało się z niego skorzystać. Wybierz raczej te akcesoria sportowe, które pozwalają na ćwiczenie różnych partii ciała i wykonywanie zróżnicowanych treningów. Nuda jest największym zabójcą motywacji!

Ostatnim ze sposobów jest zaproszenie znajomych do regularnych ćwiczeń. O wiele łatwiej jest wyjść na trening (np. spacer z kijkami lub rower) z kumplem, który „wyciągnie cię” z domu. Nawet jeżeli chcesz „tylko” poćwiczyć w domu (np. z hantlami) nie rezygnuj z towarzystwa. Kiedy twoja przyjaciółka zapuka drzwi na umówioną sesję jogi już nie będziesz mogła odmówić!


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

ciekawostki ze świata sportu i sportbody